James Vincent McMorrw

Bergenhus Festning - Bastionen

Bergenhus Festning - Bastionen

Intimt og naturskjønt område på Bergenhus Festning. Kapasitet ca 2500 personer.

James Vincent McMorrw
Play

Følg bergenfest

James Vincent McMorrw

Folkrockalbumet Early in the Morning (2010) resulterte i en brå og uventet suksess for irske James Vincent McMorrow. Nærmest over natten kunne han si opp dagjobben på den lokale flyplassen til fordel for opptredener i Royal Festival Hall og på “Later… with Jools Holland”. McMorrows sensible falsetter og melankolske folkrock gjorde at han gjerne ble sammenlignet med Bon Iver. Fire år senere er han tilbake med et nytt album der han nok slekter enda mer på en artist som James Blake. 

  • Sted:  Bergenhus Festning - Bastionen
  • Dato: søndag 15. juni 2014
  • Tid:  17:45
  • Kjøp billetter

På den ene siden av den meksikanske grense ligger El Paso – den påstått tryggeste byen i USA. På den andre siden: ubarmhjertige og kaotiske Juárez, som grunnet sine narkokarteller har fått rykte på seg for å være et av verdens farligste samfunn. På en gård i ingenmannslandet mellom de to byene var det at Post Tropical – det oppløftende oppfølgeralbumet til James Vincent McMorrow – så dagens lys i omgivelser som tidligere har vært til inspirasjon for band som Beach House og Yeah Yeah Yeahs.

I overgangen mellom Early in the Morning og Post Tropical har McMorrow tatt noen betydelige steg som artist. Resultatet er en sjangeroverskridende plate i grenselandet mellom post-dubstep, folkrock, elektronika og R&B. Han forteller: “I never longed to be a guy with a guitar. You play these songs live as best you can, and suddenly you’re a folk musician. But the texture of this record is completely different. This is the kind of stuff I actually listen to.” Her refererer han særlig til sin kjærlighet for R&B.

Post Tropical er bygget opp som et kontrollert kaos av lydfiler og bært frem, som forgjengeren, av McMorrows velsignelse av en stemme. Den akustiske gitaren fra Early in the Morning er stort sett byttet ut med en deilig blanding av instrumenter som piano, horn og mandoliner i samspill med finurlige digitale lyder og rytmer. ”He's made a dramatic leap between first and second album as profound and unexpected as that of John Grant,” skrev Mojo om skiftet i sin berømmende anmeldelse av platen.”With its deliberate, languorous pleasures, this is an album to live with, settle with and be crisply rejuvenated by,” mente Pitchfork, mens Irish Times spekulerte i at det allerede i februar var mulig å kåre årets beste album. Kanskje kan vi 15. juni på Bergenhus Festning også kåre årets beste konsert?

BERGENFEST PARTNERE

MENY